Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Saturday 24 November 2012

Pengalaman Melahirkan secara C-section

Kenapa C-section

Masuk minggu ke 39 aku pregnant, macam biase pergi check up dan bile scan baby aku da 3.75kg. berat aku 72kg dan Glucose Tolerant Test aku normal maknenye aku takde diabetic la.. Dr Azmi suspect aku big baby.. lagi2 kalo aku tak bersalin dalam seminggu dua ni. Aku pulak langsung tak rasa pape.. maksud aku contraction ke..leaking ke.. adoi.. so.. dengan previous UTI(urinary track infection) yg aku kene 2 kali selang 2 minggu (masa minggu ke 34 dan minggu ke 36 pregnant), Dr Azmi suggest aku menjalani Caesarean- section yakni operate la perut aku ni nak kuarkan baby aku.
Lepas bincang2 dengan Encik Adlim Beckham aku tuh, so kitaorang pun decide untuk ikut je suggestion Dr Azmi sebab pada aku serahkan aje pada yg pakar. kalo tak, buat ape aku mintak die as aku punye pakar.

Admitted on 24 September 2012, pukul 8 pagi..
So terus g kaunter daftar masuk wad n tunjuk buku appointment. Die tgk aku FPP n bgtau wad VIP( satu orang sebilik)  dah penuh. tinggal bilik VIP yg 2 orang sebilik. So aku ok je as long as husband ble teman sepanjang hari.Aku tunggu punya tunggu last2 kol 7 ptg baru die panggil utk masuk bilik OT.. sabo je la.. sepanjang hari aku puase.. lapa n haus..

Di bilik OT
Sebelum masuk bilik OT aku kene salin bajukhas n ditempatkan kat satu bilik. sementara menunggu, diorg cek BP n pulse sambil aku baring dan diselimut dengan blanket panas di bilik yg sejuk.. wahhh.. selesa je rasa.. masa tu otak aku da pikir yang bukan2 la.. mcm biase.. takut kalo mati bleeding ke, anak aku tak normal ke..dan mcm2 lg yg aku pasti kebanyakkan bakal2 ibu pikirkan. Encik Adlim aku plak kene tunggu kat bilik menunggu khas utk OT.  Masa tengah tunggu tu maghrib, so doktor aku g sembahyang dulu. tp takpe lah biar la die sembahyang dulu semoga pembedahan ni takde pape..
~Masuk je bilik OT, aku da mula berdebar2.. aku takut sakit mase nak dibius nanti sebab kat spinal kan.. mcm sakit je aku bayangkan..
1st skali aku dialih ke katil OT yg agak kecik sket berbanding katil yg aku naik masa ditolak masuk tadi.. pastu baju selak sane, selak sini, tampal itu ini kat bahu, dada utk jantung tu bla..bla...pastu aku kene duduk sambil peluk bantal..dan doktor anest(bius) ckap jgn gerak.. sepanjang prosedur tu, aku tgk depan jek.. aku mmg tak toleh lgsung utk tgk jarum tu sebb kalo besar kang  tak pasal2 ada mak buyung yg lari dari bilik OT tu kang.. so aku tadah je la. aku rase sejuk je doktor tu sapu some kind of liquid(antiseptik kot) kat blakang aku.lower back kat pinggang tu.. pastu die tekan2 pakai jari nak rase kat mane nak cucuk tu.. aku dup dap dup dap membayangkan kesakitan yg bakal aku hadapi.. pastu doktor anest tu bgtau "Essyamimi jangan bergerak ye, saya nak cucuk bius ni".. pastu aku rase benda menyucuk kat blakang pinggang aku.. sakiitt..tapi sakit sikittt jek.. pastu tak rase dah.. sebab bius da mule masuk.. hehehe mase tu aku pk..eh..tak la sakit sgt pun..aku ingat dah setel.. pastu rupenye ade lg satu bius dicucuk kat tempat same kot(sbb dah tak rase pape kat situ) elok je kene cucuk tu, aku rase kaki aku mule kebas.. pastu berat..berat.. n  tak ble gerak kaki.

Perut Dibelah
Aku dibaringkan dan kaki aku diluruskan oleh doktor2 tu sebab bahagian pinggang ke bawah aku dah tak rase pape.. pastu diorang ckap nak test rase sakit tak.. aku pun tak tau ape dan di bahagian mane yg diorang buat testing bius tu sebab depan muke aku dihadang oleh kain. entah2 die cucuk2 pakai gunting ke, forcep ke, die cubit ke kat perut aku..hehe..yg pasti mmg tak rase pape.. tibe2 aku cakap"aduh..aduh..sakit.."sebab sambil2 tu pembantu diorg sedang betul2kan tangan aku, dan arteri line yg kat tangan aku (jarum yg dicucuk kat tangan utk masuk air tu) tersenget so sakit sikit la kat tangan tu.. tekejut gak la Dr Azmi bile aku ckap sakit n die tanye "ape yg sakit tu?" aku pun ckap " ni art line ni.." die pun ckap "owhh..".. haha buat suspen je kan? tah2 mase tu die dah toreh perut aku.. sebab tu die tekejut aku ckap sakit.
~aku rase la kaki aku di kangkangkan dan doktor tu cakap nak pasang catether(salur beg ke pundi kencing utk collect kencing tu)hmm.. tak rase pape..
~mase perut aku dibelah, aku mmg tak rase pape.. cume aku pandang kat spotlight atas, ada cam besi blakang lampu tu bercermin, so ble nampak la ape yg diorang nak buat.. aku nampak besi2 cam gunting ke forcep ke ape tah, aku trus pandang tepi..tanak aku tengok..ngeri..hehehe..
~tiba2 je rasa ada air mengalir panas je kat bahu aku.. rupenye air ketuban aku banyak n melimpah2 sampai mengalir atas katil kene kat bahu kanan aku..aku ingat darah..ingat bleeding teruk ke ape ke..pastu salah sorang doktor tu tekan2 bahagian bawah dada aku, atas sikit dari perut..die tekan ala2 mcm org wat CPR tu tp agak kuat dan aku ckap "adoii" pastu doktor tu cakap "Saya tekan sikit ye sebab nak kuarkan baby tu"..pastu aku pandang cermin lampu spotlight kat atas aku(sekilas je aku pandang), aku nampak dua kaki kecik n lepas tu suara baby meraung2 kol 7.49pm.. hehehe aku sengih2 sengsorang.. da kuar da.. melalak kuat lak tu anak aku, tak payah tepuk2 cam dalam tv tu pun.. kuar je terus melalak.. mcm nak bg hint je kat aku yg nanti die kuat melalak..mase tu heppy sangat.. pastu aku tertunggu2 bile la nak bawak baby tu kat aku..aku nak tgk.. aku tunggu sambil doktor2 tu menjahit perut aku balik.. hmm.. lamenye.. takkan bersihkan baby tu lame sgt.. aku tggu.. lame gak la mcm 20 or 30 minit pas tu baru diorg datang tunjuk anak aku yg berbogel..
ni le muke anak aku mase baru lahir.. 3.75kg
Mase tu nurse tu tunjuk n cakap "ni anak puan, tgk girl or boy".. bila aku jawab "girl", die bg aku cium.. bile nurse tu pegi bawak anak aku, dalam otak aku pikir.." mak aihh.. sepetnye anak aku mcm cine pulak.."aku pun ditempatkan kat bilik pemulihan dalam sejam jugak kot bawah warmer.. aku pun berangan2 sampai tetido n sampai bangun balik..sabo je la.. bape lame tah sebenarnye aku pun tak sure..pastu aku naik bilik(wad).. pastu Encik Adlim aku pun masuk kat bilik dan nurse tu sorong anak aku dalam bucket stroller tu..

~MAKA BERMULALAH HARI AKU SEBAGAI SEORANG IBU~
dan aku namakan anak aku Mia Arriana
Ariana bermaksud ~memenuhi kehidupan, kehidupan, full of life
Mia tu takde maksud.. hehehe cume gabungan name aku MImi n Adlim
So name ni utk bgtau yg anak aku memenuhi kehidupan aku n husband aku..

No comments:

Post a Comment