Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday 30 August 2012

FPP di Hospital Putrajaya

30 minggu ( 7 bulan 2 minggu).

Sekarang dah nak masuk bulan Ramadhan dah.. Kandungan aku dah mencecah 7 bulan setengah.. semakin bulatlah perut aku nih yang dah penuh dengan strech mark. Harap-harap dapat puasa penuh tahun ni sebab tahun lepas kene D&C sebab keguguran tu so tak dapat puasa 2 minggu.
Baby dalam perut pun dah bergerak2 n kadang2 sakit pun ada.

Bila pikir balik, takutnya nak beranak nie.. tapi tak sabar2 nak tgk anak pulak.. haiyoo.. macam2. Mcm biase, sebab anak 1st kan.. so mesti la kita excited terlebih.. lagi2 dah memboyot mcmni, seronok je rasa bile pikir bab2 nak shopping barang baby. Aku pun beli la sikit2 (baju2 la) tapi barang besar2 sume dah beli.. tu namenye over excited..heheh.


Daftar FPP di Hospital Putrajaya dengan pakar Dr Nor Azmi
 Aku n husband decide nak amek FPP( full Paying Patient) kat spital Putrajaya. Sebab ward kat HPJ(hospital putrajaya ni selalu penuh.So kene beranak kat hospital Kajang, Serdang or HKL. Walaupun aku staff kat HPJ, tapi aku bukan jenis ramah n kenal ramai orang. Malas la aku nak wat adengan rayu merayu pulak nak beranak nanti. Sebab ade je staff Lab aku yg bersalin kat HPJ tapi sebab ward takde kosong, so die stay sampai esoknya kat Labour Room n discharge esoknye pun dari Labour room, tak masuk ward langsung. FPP ni mcm private la.. semua berbayar. setiap kali checkup, bayar RM60. Meh aku terangkan sikit pasal FPP ni.


Ni kalo korang nak daftar tu n tanye, diorang akan bagi kertas ni sambil explen ape tu FPP n harga2 yang perlu korang bayar.. samelah dengan di mane2 hospital private, hatta secebis cotton bite pengorek telinga pun akan di caj. hehehe




So, daripada penerangan di atas, korang kene sediakan RM3000 yang memang standby. Bile nak beranak nanti, Da kene masuk ward, kat kaunter daftar masuk ward tu, korang kene la bayar deposit ni.

Ha.. ni kalo beranak nanti kot2 kene operate, korang kene la tambah sket duit kalo lebih. sebab operate lg banyak kan caj die, bilik OT, epidural la.. bla..bla..bla.. (semoga aku bersalin normal..murah sket.. hehehe)

Walaupun aku staff, hatta 0.1% pun takde diskaun.. jadi tepuk dada tanya selera





Untuk beranak, ada 4 pakar OnG yg dioffer iaitu Dr Hamidah, Dr Norehan, Dr Hazim n Dr Azmi.Pilih la mane korang suke. Kadang2 kalo ade pakar yg dah full or tak available, mase daftar die akan bgtau.Kebetulan mase aku nak daftar FPP ni, Dr Azmi dah taknak amek da patient FPP. Mgkin sebab die dah full or die malas amek ramai2 sbb nanti susah nak fokus, aku pun tak tau. So, mase ni aku da 7 bulan,aku daftar setelah aku call Dr Azmi pnye assistant n ckap nak jugak Dr Azmi..(hehe.. aku ade sebab tersendiri kenapa aku insist gak nak Dr Azmi..aku kan staff). mule2 assistant die ckap tak payah la, pastu bile aku ckap aku staff die ckap ngan Dr Azmi, so Dr Azmi pun setuju.. aku pun heppy. Berlari2 aku gi daftar sebelum die ubah pikiran lak.
Mase first time nak daftar, kene bayar RM110 termasuk checkup pada hari tersebut.

First time daftar RM110




Mase nak daftar FPP ni pun orang kat kaunter cakap Dr Azmi da tak terima patient FPP, tapi aku explen kat diorang yang aku da call direct n Dr azmi kate OK. hehehe..pas isi borang n bayar, terus check up. Kalo patient FPP, korang akan dapat ni kad hospital(semua patient HPJ pun akan dapat kalo 1st time daftar) n mase daftar kad lawatan yg diberi bewarna merah.Kalo bukan FPP warna putih

Kad lawatan = merah    Kad hospital= Buku kecik yg tulis tarikh2 appoinment


Mase checkup, mcm biase, nak tanye ape pun ble, lagipun sebenarnya DR Azmi bukan kenal aku pon..aku je yg kenal die.. sebab die pakar.. aku pencacai lab jek.. hehehe.. so die pun treat aku as patient biase die, die tak tau pun aku staff HPJ.Ye la, takkan aku tehegeh-hegeh nak bgtau aku staff. Kang die ckap "ade aku kesah" kang, aku plak yg malu..huhu

Setelah 2 kali check up, dengan tiap kali check up kene bayar RM60, baru Dr Azmi tau aku staff n keje kat lab. (macam kembang la pulak kan) sebab test2 antenatal aku semua aku cakap aku buat sendri n amek darah pun aku cakap nak orang lab amek.. terus terang aku cakap, aku mmg takut amek darah sebab vena aku(salur darah belakang pelipat siku tu)halus n jenis melekat dengan kulit. Kalo MA or HO or Nurse yg tak terel or baru2 tu aku seriau.. baik aku g lab, mintak senior2 aku amek darah. tp kalo nurse or MA yg berpengalaman tu da terel, ok la. aku hanya percaya kepada yg muke cam tua2 sket.. ade kedut2 sket.. baru aku bagi amek darah aku. bukan tak pernah sampai 3,4 kali cucuk tak dapat2. lebam2 tangan aku.

Ni resit RM60 yg kene bayar setiap kali checkup


Tiap kali checkup, mesti dapat scan 3D/4D.. tapi bile print, itam putih je la.. takla die bagi colour yg cam oren2 coklat kalo kite buat 3D kat klinik swasta tu n takde la bg CD. Jadi, mase aku da nak 8 bulan aritu, aku n encik Adlim Beckham ingat nak wat scan 3D kat klinik swasta. Da booking da n harga dalam RM180. Terus cancel sebab tiap kali checkup pun Dr Azmi wat 3D/4D bagi aku tgk baby aku puas2.bukan ape, tujuan kitaorg nak wat 3D tu pun untuk tgk baby normal ke tak.. maksud aku tgk bibir ade sumbing ke tak, jari2 cukup ke tak.. mcmtu la.. so bile da amek FPP ni da wat 3D tiap kali checkup, tak perlula rasenye aku membazirkan lagi duit aku.Kalo korang amek Dr Azmi, cakap je direct nak wat 3D n print gambar tiap kali check up.. insyaallah die bagi.




So aku amat la berpuas hati.. walaupun kadang2 tunggu turn nak checkup tu punyela lame.. sejam ade kot.. tapi kadang2 aku baru duduk pas timbang2 n amek blood pressure, tibe2 da kene panggil. aku rase mengikut nasib n patient pada hari tersebut. kadang2 kalo aku tengok ramai sangat patient, aku balik lab dlu n aku mintak staff nurse yg assist DR Azmi call lab bila da turn aku.(special la sket..kene baik ngan akak nurse).
 

Stakat nie.. ni je yg aku ble explen pasal FPP sebab terus terang aku cakap.. aku bukan jenis orang yg ramah n mesra sgt dengan org.. so tak ramai staff HPJ yg kenal aku. kalo aku demam ke, sakit ape ke, aku akan amek no n register mcm patient biase.. biar la tunggu 1 or 2 jam pun turn aku, tu salah satu sebab aku amek FPP sebab malas nak bermuka manis n mintak2 tolong registerkan cepat ke ape ke..sebab FPP tak payah amek no kat registration. Terjah je ckap FPP kat kaunter 7 tu, diorg akan terus registerkan dan bayar kat situ terus. Lgpun muke aku mmg bukan jenis friendly dengan org yang aku tak kenal.. 

10 comments:

  1. Assalam puan,

    bole sy tanya..kalau FPP caj utk c-section tu anggaran nak stanby bape RM ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aritu sy 3hr 2 mlm di wad kene dalam rm2950. Tp ada member sy yang kene rm3250 and rm3185. Dpend on ubat n test2 yg die kenekan jugak. Tp dalam anggaran tu la.

      Delete
  2. Salam tumpang bertanya..:)
    Boleh ke diorg print kan details caj dalam resit untuk bil lepas bersalin.. tgk kat bil biasa tu tak de tulis untuk OnG check up, nanti susah nak claim.. thanks..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk bil cekup yg rm60 tu mmg mcmtu resit die.tp bil pas besalin yg kene rm3k tu die bg dalam 2 helai ketas A4,tulis detail bersalin.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  3. Nk tnye la..kn sis stiap kali check up buat scan..byr still rm60 jgk ke..or ad cas lain sbb buat scan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setakat ni sy bayar rm60 setiap kali checkup tu, jumpe pakar n mmg scan.. every time checkup akan scan.. 2D n 3D.. xde extra caj kecuali ade test2 special nak kene buat cthnye sy pnah kene buat HVS culture sebab UTI( kencing kotor) so.. test tu die caj rm30

      Delete
  4. Salam sis, boleh sia cadangkan docter pakar mana yang lebih sokong procedure normal berbanding czer ? Sbb ramai pakar yg kalau boleh nak jalan mudah je iaitu czer. Sy nak cari pakar yg mmg galakkan normal.

    ReplyDelete