Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday 2 March 2011

I am Medical Lab Technologist

Jabatan Patologi Hospital Putrajaya
Tau Tak Medical Lab Technologist tu aperrr??

A Medical Laboratory Technologist (MLT) or Medical Laboratory Scientists (MLS) is a healthcare professional yang performs chemical(aku skang seksyen biochemistry), hematological, immunologic, microscopic, bacteriological diagnostic  analysis pada cecair badan macam blood, urine, sputum, stool, cerebrospinal fluid (CSF), peritoneal fluid and pericardial fluid as well as other specimens. Paham Tak??

Nama kampung ni kire Juruteknologi Makmal Perubatan. Yes.. kalo korang gi spital tu, pas amek darah ke, urine ke, kahak ke,kulit ke, hanjinzz ke or pape ke la yg wujud kat badan korang yg menjadi punca sakit korang tu, aku la manusia yang terkedek2 buat ujian2 kat dalam makmal nak mengkaji penyakit korang tuh. Walaupun rata2 teknologi sekarang ni memudah dan mempercepatkan keje aku yg belambak tiap2 hari tuh(yela mane ade orang cuti dari sakit kan)tapi aku harap korang yg selalu rase ujian kat makmal tu lambat aku nak bagitau satu rahsia sket.. sampel2 darah ke urine ke ape2 kejadah tu kan..UNTUK DIKAJI.. paham? Bende yg nak DIKAJI mestilah amek mase.. So, jgn cite banyak, masuk spital bayar singgit jgn la harap keputusan ujian korang tuh 5 minit dah siap. Lagipon.. sampel yg diterima untuk satu hospital weh.. bukan sampel korang jek(klinik lain cerita ye.. sebab takde wad).

Medical Laboratory Scientists work in clinical laboratories at hospitals(aku skang spital putrajaya la..), doctor's offices, reference labs, and biotechnology labs cthnye mcm kat IMR ke kat Pathlab ke mane2 la yg ade lab. In the United States, a similar two-year degree qualifies the graduate to work as a medical laboratory technologist (MLT). Depending on the state where employment is granted, the job duties are very similar, but MLTs receive training more exclusively in laboratory sciences.(ala.. kurang lebih mcm pencacai gak la kejenye..)
Klinik Tanglin
 Haa.. kat atas ni aku ler mase keje kat klinik Tanglin dlu. memangg la cam mengade sket gambar aku nih.. bawah ni aku tunjuk yg lebih mengade2.

Ni salah seorang MLT Tanglin gak

Amek gambar sendirik.. huhu~~


Ni gambar mase aku kene ganti staff Klinik Cheras kat Jalan Pudu Ulu tuh.. Staff die MC..sakit.. aku ler yg kene gi..klinik ni pagi bz la.. ramai patient.. petang ok sket.. siap leh amek2 gambar berangan lagi.. dan currently aku kat Spital Putrajaya nih aku kene la buat Oncall. Memang penat..tapi sebab aku konon2nye rajin, buat je la.. dapat duit ape... hehehe



No comments:

Post a Comment